SEARCH
Friday, December 21, 2012
PCD
PCD adalah jarak2 di antara kedudukan bolt2 nut pada knuckle ataupun jarak2 lubang nut pada rim korang
Contoh:-
- PCD 100 x 4 hub - myvi/kenari/wira/satria/savvy
- PCD 108 x 3 hub - tiara
- PCD 110 x 4 hub - kancil
- PCD 114.3 x 4 hub - saga/waja
- PCD 114.3 x 5 hub - ebo/sekailine/cefiro
- PCD 139.7 x 6 hub - 4x4 (pajero dah sengakatan dgnnya)
Sebelum ke bahagian seterusnya, teliti dahulu gambar di bawah ini..
(http://www.speedace.info/tyre_images/wheel_rim_offset_diagram.gif)
Offset
Offset adalah jarak dari mounting wheel hub sampai ke center line rim tu.. ada 3 jenis rim yang korang perlu tahu..
(http://www.nicoclub.com/tech/images/tech-offset-image.jpg)
*3-3 gambar, sebelah kiri adalah dalam rim, sebelah kanan adalah muka rim (bahagian luar).
- Zero: Permukaan mounting hub adalah sama dengan centerline rim korang.
- Positive: Permukaan mounting hub adalah sedikit terkedepan dan kebiasaannya rim ini digunakan untuk kenderaan pacuan hadapan (FWD).
- Negative: Permukaan mounting hub adalah sedikit terkebelakang dari centerline.
(http://www.realrodderswheels.com/RIM_OFFSET_1.jpg)(http://www.realrodderswheels.com/RIM_OFFSET_2.jpg)(http://www.realrodderswheels.com/RIM_OFFSET_3.jpg)
Wheel width
Wheel witdh atau pun dikenali sebagai lebar tayar dalam bahasa Malaysianya, dikira dalam perkiraan inci.
(http://www.realrodderswheels.com/RIM_OFFSET_4.jpg)
sebagai contoh:- kereta aku pada arc tayar belakang hanya muat2 untuk lebar (bukaan) 7.5", jika aku gatal nak pakai 8" semestinya akan tersagatlah tayar bersama fender (besi dinding body luar tayar)..
Spacer
Kegunaan spacer adalah untuk rim kita pada kereta sedikit terkeluar.
(http://www.nicoclub.com/tech/images/tech-offset-image3.jpg)
Kebiasaannya kegunaan spacer adalah untuk mengelak rim dari terkena absober atau pun tie-rod end jika ada modifikasi terhadap kawasan tayar itu..
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment